søndag 23. september 2012

Nettverkspåvirket læring

Vanndråper på spindelvev - et vakkert nettverk
Tjuetre av dere har nå blogg (som jeg vet om), og atten har oppgitt adressen på Fronter. Syttito har levert presentasjon. Det er spennende å lese det du forteller, og bildene gjør meg mer kjent med deg og din verden. I presentasjonen må du bruke et bilde av deg selv som gjør at jeg kan kjenne deg igjen (når vi kanskje møtes på PPU2-samling om et år?).

De som blogger utvikler seg som bloggere, skribenter og faglig reflekterende. Det siste kan noen av dere allerede dokumentere. Og mye mer og bedre skal det bli. De som ikke blogger vil ha igjen for å følge med på bloggene. Det du skal lære i PPU-studiet, er ikke bare det læreren gjennomgår på tavla (legger på Fronter), men også alt det andre interessante og relevante du kommer over, spilt inn av medlærende. Den tradisjonelle skolen var (og er i for stor grad fortsatt) preget av knappe og lukkede læringsressurser. Bruk av IKT og nettverk på nettet gir oss en overflod av åpne og tilgjengelige ressurser. Det er også ei utvikling fra lærerledet til nettverksledet læring.

Fra boka ”Smart læring” (Arne Krokan) som jeg har lest i helga:
”eLæring 1.0 sprang ut av den tradisjonelt organiserte læremodellen, med pensum, standardiserte læringsøkter, samtidige innleveringer, sentralt planlagt innhold, og leveranser gjennom en form for virtuelle klasser."
"eLæring 2.0 bygger på et konsept der LMS-ene i stor grad enten blir sett på som overflødige eller supplert av åpne sosiale nettverkstjenester der drivkraften i læreprosessen i større grad kommer fra dem som skal lære. Læringsressursene blir mye mindre i omfang, og ressursene som blir knyttet til læreprosessene, mye mer varierte.” (Omskrevet av meg fra preteritum til presens.)

Fronter er et LMS (learning management system), et system for administrasjon av læring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar