søndag 2. september 2012

På dypt vann - blogge i skolen?


  • En blogg er et publiseringsmedium med svært lav teknisk terskel.
  • Elevene skriver ikke bare for læreren.
  • Å publisere førsteutkast og skisser i bloggen kan forenkle formativ vurdering i form av innspill fra lærer og medelever.
  • Elevene vil produsere mer (og bedre?) faglig "tekst" - sammensatte tekster.
  • Bloggen kan personliggjøres med farger, layout, bilder, illustrasjoner osv.
  • Bloggene er dialogiske, og brukerne vil skifte på å være avsender og mottaker. Man kan for eksempel lage grupper der elevene har ansvar for å gi tilbakemeldinger til hverandre.
  • Man kan bruke bloggen i forbindelse med prosjekter mellom elever på ulike skoler (eventuelt i ulike land).
  • Bloggen er et digitalt medium der man kan inkorporere skrift, bilder, lydkommentarer, video og hyperlenker.
  • Bloggskriving bidrar til digital kompetanse.
  • Bloggen kan fungere som logg, oppsummerings- eller refleksjonsrom.
  • Bloggen kan gi et bredere vurderingsgrunnlag og supplere mer tradisjonelle oppgaver.
  • I yrkesfag kan elevene fotografere og kommentere det praktiske arbeidet de holder på med.

Lista over er fra norskboka.no (s. 100-101) av Leif Harboe. Tre av punktene er omskrevet. Jeg håper opphavsmannen ser i nåde på min bruk og vandalisme.

Jeg publiserer sjelden et innlegg uten bilde(r). Denne gangen passet det med et bilde som avslører hvorfor jeg har valgt en marin layout. Et eksempel på personliggjøring (det femte punktet over)?

8 kommentarer:

  1. Så trivelig å møte den første PPU-studenten. Er bloggen din på beddingen?

    SvarSlett
  2. Her er min blogg: http://ppustudenten.blogspot.no/

    SvarSlett
  3. Her er min blogg: ppumedsalmosnella.blogspot.no/

    SvarSlett
  4. Her er min blogg: http://ppu-matematikk.blogspot.no/

    SvarSlett
  5. Her er min blogg: ppumedlisa.blogspot.com

    SvarSlett
  6. Hei! Her er min PPUblogg : ppumaidi.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du er med. Jeg venter på ditt første innlegg.

      Slett