Redskapene
vi bruker fungerer som medierende artefakter. Slikt predikerer jeg i
lærerutdanninga som sosio-kulturell læringsteori. Det viktigste
redskapet er språket. I bloggen formidles en multimodal tekst med
digital teknologi.
Muntlig
språk i noen titusen år, kileskrift i fem tusen år, det latinske
alfabet i to tusen fem hundre år, tekst på papir allment tilgjengelig i
fem hundre år. For noen tiår siden var det likevel bare et fåtall som
var fortrolige med skriveredskaper. Mine besteforeldre var kloke og kunne skrive, men skrev lite. Hvor mange skriver seg klokere i dag?
Som
mange ikke fikk og fortsatt ikke får tatt i bruk sitt skriftlige
uttrykk, sliter de fleste (?) med å utvikle og utvide sitt uttrykks-,
lærings- og handlingsrom med digitale verktøy. Mellom trivielle
tjenester som nettbank og billettbestilling, og til å fremstille seg og
noe av sitt multimedialt, er det mange dimensjoner, mye kompetanse og
forhåpentligvis forstand. Som lærer har jeg erfart at elever og
studenter med skrivevegring lager de fineste kreasjoner i video- eller
html-format. Noe blir forløst når større deler av hjernen, estetikk og
følelser blir involvert. Så er det kanskje enklere for mange å få ”sagt”
sitt med bilder og design?
Det
er bare vel femten år siden Internett ble praktisk funksjonelt. Med Web 2.0
ble tjenestene sosiale. Nå kan vi alle publisere det meste og møte de
fleste. Jeg bruker fotografiapparatet til å mediere utsnitt fra mine
landskaper. Noen er flinke til med ord å beskrive sine. Med bilder eller
ordbilder får jeg gjennom blogging tilgang til andres verden og
omgivelser. Jeg får oppleve natur og kultur og møter mennesker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar