mandag 17. september 2012

Elever som "prosumenter" i et perforert klasserom

Bilde fra Trykk og foto, Arendal vgs
En lærer setter seg som mål at elevene skal ut på den digitale arenaen, ikke bare som konsumenter, men også i en aktiv rolle der de selv er med på å skape og utvikle. Med utgangspunkt i programfaget Trykk og foto fikk elevene i oppgave å dokumentere sine egne aktiviteter gjennom bruk av blogg. Dette arbeidet medførte læring på mange arenaer – både for elevene og for læreren.

Det over er underoverskrift og ingress i en artikkel av Brit Iren Hetland Haavik (Bedre Skole nr. 1 2012). Jeg leste artikkelen på papir i vinter. En av norsk-studentene, Merete, fant den i digitalt pdf-format.

Haavik har erfart at elevene lærer å presentere, reflektere, dokumentere, kommunisere, de lærer netikette og utvikler digital og teknisk kompetanse. Blogging åpner for tverrfaglighet og elevene får ta i bruk flere intelligenser, flere sider av seg selv.

Les, bli inspirert og klokere.

2 kommentarer:

  1. En interessant og kreativ måte å jobbe på. utfordringen er at elever og lærere er konsumenter gjennom blant annet iskole og its learning og fronter, i tillegg til twitter, facebook og instagram. Mange lærere føler de ikke har kompetanse på blogging eller hvordan en skal bruke blogg i læresituasjoner. Jeg er en av disse.

    SvarSlett
  2. Det er mye vi ikke kan eller er gode nok på, også som lærere. Noe av dette må vi ta tak i for å kunne gjøre en god og stadig bedre jobb. Faget vårt er bare en liten del av lærergjerningen. Som én av fem grunnleggende ferdigheter må vi ta i bruk IKT, også for at elevene skal lære bedre/mer. Etter noen uker med blogging vil du bli mer IKT-kompetent og sannsynligvis en litt bedre lærer.

    SvarSlett