Noen artikler vil være gratis, andre kan koste penger å
laste ned, men sammendraget (abstract) av artikkelen kan du vanligvis lese. Er man tilknyttet en skole eller universitet/høyskole kan det
være at skolen har abonnemet som gjør at mye er tilgjengelig gratis i fulltekst.
Artiklene er godkjente som litteraturhenvisning i rapporter
som skrives i skole- eller forskningssammenheng. Adressen til siden er:
http://scholar.google.no
Jeg gjorde en liten test, på engelsk vel og merke (beklager til de som sliter med engelsk). I søkefeltet skrev jeg: How to use ICT in school? Fikk opp masse artikler, men valgte denne: Which factors obstruct or stimulate teacher educators to use ICT innovatovely?
Lykke til både store og små!
Dette tipset er fra Elisabeth Fagerheim. Hun lovte på
samlinga å skrive om Google scholar slik at andre kunne bli kjent med
verktøyet. Artikkelen hun tar frem ser på hvilke faktorer som hindrer eller stimulerer lærerutdannere i Nederland i å bruke IKT innovativt. I sammendraget finner jeg én definisjon
og to interessante funn. Innovativ bruk av IKT er definert som bruk av
IKT-programmer til støtte for utdanningsmål basert på kunnskapssamfunnets behov.
Det viktigste funnet er at lærere som er "personlige
entreprenører" er viktige for integrasjon av IKT i lærerutdanninga.
Det andre de fant var at ledelsen for lærerutdanninga involverte seg lite i implementering av IKT. Dette er vel akkurat som hos oss i Norge?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar