søndag 22. september 2013

Denne bloggen

IKT er praktisk pedagogikk. Når jeg kommer over gode eksempler i litteratur, på nettet eller i "virkeligheten" - kommer det innlegg. Ambisjonen er (minst) ett innlegg hver uke i snitt. Enkelte uker er jeg svært opptatt med andre studenter. Da blir denne bloggen ikke prioritert. I november tar jeg ferie i to uker - uten IKT.

Hvis dere PPU1-studenter har forslag, tekster, nettadresser eller bilder dere mener har relevans i konteksten praktisk pedagogikk, så send meg hva det nå måtte være med epost. Det beste er om du selv forfatter teksten, tar bildet og eventuelt finner frem til lenkene.

Et blogginnlegg kan godt begynne med ei undring. Så finner man ut og reflekterer. Dette kan føre til en oppdagelse eller en erkjennelse man vil dele og dermed følger publisering.

Det ville være flott om noen av dere opprettet egen blogg - på blogger.comHer kan du se en film om hvordan opprette blogg (på blogger.com). På oppfordring kan jeg på Fronter legge ut veiledninger som starthjelp.

Når du har opprettet bloggen din, sender du meg adressen med epost. Jeg legger den inn i blogglista mi slik at alle PPU-ere får tilgang. De andre med blogg lager tilsvarende blogglister i sine blogger.

Du må gjerne kommentere i denne bloggen. Før du har egen blogg, velger du kommentere som anonym, og skriver fornavnet ditt under kommentaren. Pålogget egen blogg vil brukernavnet ditt automatisk bli signatur.

Hvorfor denne bloggen? Jo, for at vi skal får erfaring med ulike digitale og mer eller mindre sosiale medier. Vi har jo Fronter som LMS (Learning Management System): informasjon og lærestoff ut - oppgaver inn. Når lærerplanen for grunnskolen påkaller publisering, må vi beskjeftige oss med flere plattformer. Blogg og nettside er de naturlig nærmeste. Nettside skal vi bruke til mars-oppgaven, og i et innlegg om litt skal jeg presentere PPU-weben.

PPU-bloggen kan utover faglige stimuli også bidra til samhandling, læringsaktivtet og praktisk, pedagogisk IKT-bruk. Er dere aktive, kan vi lære av hverandre.

Mitt neste blogg-innlegg skal handle om blogger å lære av - tror jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar